Η Ελλάδα με καθυστέρηση 20 ετών αναζητεί σήμερα ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που θα της επιτρέψει την επιβίωση της στις παγκόσμιες αγορές. Από το 1990 έως το 2010 η χώρα προσπάθησε να επιτύχει ένα πλεονέκτημα διαφοροποίησης προϊόντος, δυστυχώς όμως ξέχασε να επενδύσει στην έρευνα και την τεχνολογία αλλά και στην εξωστρέφεια της μεταποίησης και κατά συνέπεια η στρατηγική της αυτή απέτυχε. Μετά τις πρόσφατες εξελίξεις και με την πιστή καθοδήγηση των πιστωτών της, η Ελλάδα αλλάζει σήμερα το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα ώστε να γίνει μια χώρα χαμηλού εργατικού κόστους (cost leadership), μια στρατηγική που ακόμη και να επιτύχει  θα οδηγήσει σε μεγαλύτερα προβλήματα στο μέλλον. Παρουσιάζεται μια εναλλακτική στρατηγική ανάπτυξης για την χώρα που δεν προσφέρει απλώς την επιβίωση αλλά και ένα όραμα μαζί…

ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΕΝΑ ΝΕΟ ΟΡΑΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΧΩΡΑ ΣΤΗ ΝΕΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙA

Το υπέρογκο Δημόσιο Χρέος είναι δημιούργημα κυρίως της αδυναμίας της Ελλάδας να προσαρμοστεί στο νέο τοπίο της παγκόσμιας οικονομίας όπως αυτό διαμορφώθηκε από το 1990 και μετά. Ένα τοπίο που αποτελείται από χώρες που κατέχουν τουλάχιστον ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα (competitive advantage) έναντι των υπολοίπων. Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα όλων των οικονομιών χωρίζονται σε τρεις γενικές κατηγορίες:

(α) Χαμηλού εργατικού κόστους (cost-leadership, χώρες της Ανατολικής Ασίας)

(β) Ποιότητας / Διαφοροποίησης προϊόντος (χώρες της Τεχνολογικής Δύσης).

(γ) Εκμετάλλευσης πλουτοπαραγωγικών πηγών (χώρες της Μέσης Ανατολής, Ρωσία και Βραζιλία)

 

ΕΛΛΑΔΑ ΜΙΑ ΧΩΡΑ ΧΩΡΙΣ ΞΕΚΑΘΑΡΟ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑ ΓΙΑ ΔΕΚΑΕΤΙΕΣ

Ίσως επειδή βρίσκεται στο σταυροδρόμι τριών ηπείρων, η Ελλάδα δεν έχει βρει ακόμα ξεκάθαρα σε ποια από τις τρεις προαναφερθείσες κατηγορίες ανήκει. Κατά την περίοδο 1990-2010 προσπάθησε να γίνει μια χώρα με διαφοροποίηση προϊόντος (β). Δυστυχώς όμως ξέχασε να επενδύσει στην έρευνα & τεχνολογία αλλά και στην μεταποιητική εξωστρέφεια και κατά συνέπεια η στρατηγική της αυτή καταδικάσθηκε σε αποτυχία. Παράλληλα η κατάργηση των εμπορικών δασμών παγκοσμίως και η εμμονή της ΕΚΤ στο ακριβό ευρώ άφησαν ανοχύρωτες τις περισσότερες Ελληνικές Επιχειρήσεις στον διεθνή ανταγωνισμό που για να επιβιώσουν μετατράπηκαν από παραγωγικές μονάδες σε εμπορικά / εισαγωγικά σχήματα.  Αποτέλεσμα της αποτυχίας της στρατηγικής της χώρας να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα ήταν για κάθε χίλια ευρώ εξαγωγές να αντιστοιχούν περίπου τρεις χιλιάδες ευρώ εισαγωγές (1/3) και η Οικονομική Ανάπτυξη τις τελευταίες δεκαετίες να χρηματοδοτείται αποκλειστικά με δανεισμό. Η ανάπτυξη της χώρας κατά την δεκαετία του ’80 χρηματοδοτήθηκε κυρίως με Δημόσιο Δανεισμό ενώ στις δεκαετίες του ‘90 και ’00 κυρίως με ιδιωτικό δανεισμό (πιστωτική επέκταση). Ο τουρισμός και η ναυτιλία είναι δύο κλάδοι σημαντικοί για την χώρα σε καμία περίπτωση όμως δεν συνιστούν ένα συνολικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για την οικονομία της. Επίσης το τεράστιο δυναμικό που έχει η χώρα στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (Φωτοβολταϊκή, Αιολική, Κυματική και Γεωθερμική) θα μπορούσε να της προσδώσει ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα τύπου (γ) όμως ο ενεργειακός κλάδος είναι εντάσεως κεφαλαίου και κατά συνέπεια απαιτούνται εξαιρετικά μεγάλες επενδύσεις που η χώρα τουλάχιστον σήμερα είναι δύσκολο να υλοποιήσει.

Η ΛΑΘΟΣ ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΜΕ ΣΤΟΧΟ ΤΟ ΧΑΜΗΛΟ ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ

Μετά τις πρόσφατες εξελίξεις και με την καθοδήγηση των πιστωτών της η Ελλάδα προσπαθεί μέσα σε ένα μόλις χρόνο να αλλάξει το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα και να γίνει μια χώρα χαμηλού εργατικού κόστους (α) cost leadership. Μια διαδικασία αλλαγής στρατηγικής επώδυνη για όλους και αμφίβολης αποτελεσματικότητας. Ο λόγος είναι απλός, είναι μια στρατηγική χωρίς κανένα όραμα. Και μια στρατηγική δίχως όραμα δεν εμπνέει τον ανθρώπινο παράγοντα και οδηγεί εξ’ ορισμού στην αποτυχία εφαρμογής της. Παράλληλα όταν μειώνεται το βιοτικό επίπεδο μιας χώρας αυξάνουν τα επισφαλή δάνεια ενώ συρρικνώνεται το ΑΕΠ. Άρα η σχέση Χρέος / ΑΕΠ δυσχεραίνει ενώ ο Χρηματοπιστωτικός κλάδος υποφέρει και κατά συνέπεια δεν μπορεί να χρηματοδοτεί επαρκώς την οικονομία. Η στρατηγική αυτή θα οδηγήσει σε χειρότερα μονοπάτια την Ελληνική Οικονομία ακόμα και αν επιτύχει, ενώ στην περίπτωση αποτυχίας, οι συνέπειες θα είναι καταστροφικές.

Σε αυτό το πλαίσιο και καθώς η χώρα αναζητά μια νέα στρατηγική επιβίωσης,  παρουσιάζεται ένας κλάδος που δεν προσφέρει απλώς μια στρατηγική επιβίωσης αλλά και ένα όραμα μαζί.

ΕΝΑ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΧΩΡΑ ΣΤΗΝ ΝΕΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΙΝΤΕΡΝΕΤ

Η νέα οικονομία του διαδικτύου σε αντίθεση με τις φυσικές αγορές δεν στηρίζεται σε πλεονεκτήματα κόστους εργασίας, ούτε σε πλεονεκτήματα υποδομών ή σε πλεονεκτήματα πρώτων υλών. Αντίθετα είναι ξεκάθαρα μια αγορά εντάσεως γνώσης τύπου (β) όπου βραβεύεται άμεσα η ποιότητα και η καινοτομία. Το σύστημα αξιών στο ίντερνετ είναι εξαιρετικά δυναμικό και επιτρέπει την εύκολη είσοδο / έξοδο σε όλους χωρίς εμπόδια (barriers to entry). Η Ελλάδα, μια χώρα χωρίς πλεονεκτήματα κόστους, υποδομών και πλουτοπαραγωγικών υλών δεν θα μπορούσε να εύχεται σε καλύτερη ευκαιρία για να χτίσει ένα νέο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Η γνώση και η καινοτομία ήταν πάντα βασικό συστατικό της Ελληνικής Κουλτούρας, δυστυχώς όμως η έλλειψη υποδομών στις φυσικές αγορές δεν μπορούσε τα προηγούμενα χρόνια να αφήσει την γνώση να μετουσιωθεί σε παραγωγή. Αυτό όμως δεν ισχύει στο διαδίκτυο όπου η γνώση δύναται άμεσα να μετατρέπεται σε ψηφιακή υπηρεσία. Η αγορά του διαδικτύου σήμερα εξακολουθεί να βρίσκεται σε κατάσταση boom, δηλαδή ταχείας ανάπτυξης χωρίς διορθώσεις και έχει τουλάχιστον δύο δεκαετίες ανάπτυξης μπροστά της πριν βρεθεί σε φάση ωρίμανσης. Μπορεί να υπάρχουν σήμερα πάνω από 2 δις χρήστες παγκοσμίως όμως οι περισσότεροι από αυτούς ακόμα δεν αγοράζουν αγαθά / υπηρεσίες από το διαδίκτυο. Στο μέλλον αυτό θα αλλάξει ριζικά ειδικά σε ότι αφορά στο εμπόριο και τις υπηρεσίες, και τότε το διαδίκτυο θα γίνει πραγματικά προσοδοφόρο για όποιον επενδύει σε αυτό από σήμερα. Η αυξανόμενη διαφημιστική δαπάνη στο διαδίκτυο δείχνει τι θα ακολουθήσει και στους υπόλοιπους κλάδους. Η παγκόσμια δαπάνη για διαφήμιση μόνο μέσα από τα social media (facebook, twitter κτλ) θα φτάσει στα 6 δις δολάρια το 2011, από τα οποία, τα 3 δις δολάρια προέρχονται από διαφημιζόμενες εταιρείες των ΗΠΑ. Οι ΗΠΑ είναι πολλά χρόνια μπροστά από τον υπόλοιπο κόσμο στις τεχνολογίες διαδικτύου και συνεχίζουν να επενδύουν συνεχώς χτίζοντας έτσι ένα ξεκάθαρο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα με πολλές προεκτάσεις πέραν των οικονομικών (πολιτικές, κοινωνικές κτλ) .

 

Ας ξεκινήσουμε όμως με μια παγκόσμια καταγραφή της πραγματικότητας του ίντερνετ σήμερα.

 

H ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΗ ΑΥΞΗΣΗ ΧΡΗΣΤΩΝ ΤΗΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑΣ 1ΟΕΤΙΑΣ

Στα δέκα τελευταία χρόνια οι χρήστες του διαδικτύου σε όλο τον κόσμο έχουν αυξηθεί κατά 480,4%. Στην Ευρώπη έχουν αυξηθεί κατά 353,1% ενώ στην Ελλάδα κατά 397,4%. Στην Ελλάδα σήμερα υπάρχουν περί τα 4,97 εκ. χρήστες του διαδικτύου που αντιστοιχούν σε ένα ποσοστό διείσδυσης επί του συνόλου του πληθυσμού της τάξης του 46,2%, ποσοστό  χαμηλό για μια Δυτικού Τύπου οικονομία. Στην οικονομία της ευρωζώνης το αντίστοιχο ποσοστό διείσδυσης αγγίζει το 67,6% ενώ στις ΗΠΑ ανέρχεται στο εντυπωσιακό 77,4%. Ακολουθεί αναλυτικός πίνακας.

Πίνακας: To Boom της αγοράς του ίντερνετ την περίοδο 2000-2010 και τα ποσοστά διείσδυσης

ΠΕΡΙΟΧΗ

ΠΛΗΘΥΣΜΟΣ 2011

ΧΡΗΣΤΕΣ ΙΝΤΕΡΝΕΤ ΤΟ 2000

ΧΡΗΣΤΕΣ ΙΝΤΕΡΝΕΤ ΑΡΧΕΣ 2011

ΑΥΞΗΣΗ %
2000-2010

ΔΙΕΙΣΔΥΣΗ ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΥΝΟΛΟΥ ΤΟΥ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ

ΑΦΡΙΚΗ

1,037,524,058

4,514,400

118,609,620

2,527.4 %

11.4 %

ΑΣΙΑ

3,879,740,877

114,304,000

922,329,554

706.9 %

23.8 %

ΕΥΡΩΠΗ

816,426,346

105,096,093

476,213,935

353.1 %

58.3 %

ΜΕΣΗ ΑΝΑΤΟΛΗ

216,258,843

3,284,800

68,553,666

1,987.0 %

31.7 %

ΒΟΡΕΙΑ ΑΜΕΡΙΚΗ

347,394,870

108,096,800

272,066,000

151.7 %

78.3 %

ΝΟΤΙΑ ΑΜΕΡΙΚΗ ΚΑΙ ΚΑΡΑΪΒΙΚΗ

597,283,165

18,068,919

215,939,400

1,037.4 %

36.2 %

ΩΚΕΑΝΙΑ

35,426,995

7,620,480

21,293,830

179.4 %

60.1 %

ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ

6,930,055,154

360,985,492

2,095,006,005

480.4 %

30.2 %

Πηγή: Internet World Stats 2011 (www.internetworldstats.com)

 

ΓΛΩΣΣΕΣ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ

Κυρίως 10 γλώσσες χρησιμοποιούνται στο διαδίκτυο σήμερα με εξέχουσα γλώσσα τα Αγγλικά με 535 εκατομμύρια χρήστες που αντιστοιχούν στο 33% του συνόλου. Τα Κινέζικα ακολουθούν με 445 εκατομμύρια χρήστες που αντιστοιχούν στο 27,5% του συνόλου. Μια ιστοσελίδα που έχει υλικό μεταφρασμένο στην Αγγλική και την Ισπανική γλώσσα μπορεί να έχει ένα δυνητικό κοινό 690 εκατομμυρίων χρηστών.

ΓΛΩΣΣΑ

ΧΡΗΣΤΕΣ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ ΣΕ ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ

% ΤΟΥ ΣΥΝΟΛΟΥ

ΣΥΝΟΛΟ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΠΟΥ ΜΙΛΟΥΝ ΤΗΝ ΓΛΩΣΣΑ

ΑΓΓΛΙΚΑ

535

33,0%

1,290

ΚΙΝΕΖΙΚΑ

445

27,5%

1,365

ΙΣΠΑΝΙΚΑ

155

9,6%

420

ΙΑΠΩΝΙΚΑ

100

6,2%

125

ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΚΑ

85

5,2%

250

ΓΕΡΜΑΝΙΚΑ

75

4,6%

95

ΑΡΑΒΙΚΑ

65

4,0%

350

ΓΑΛΛΙΚΑ

60

3,7%

345

ΡΩΣΙΚΑ

60

3,7%

140

ΚΟΡΕΑΤΙΚΑ

40

2,5%

70

ΣΥΝΟΛΟ

1,620

100,0 %

4,450

Λοιπές Γλώσσες

350

 

2,400

 

ΧΤΙΖΟΝΤΑΣ ΕΝΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑ

Ένα τεχνολογικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα συνοδεύεται και από ένα ισχυρό όραμα για τους νέους ανθρώπους. Η νέοι στην χώρα απασχολούνται πολλές δεκάδες ώρες εβδομαδιαίως με το διαδίκτυο, προς το παρόν όμως απασχολούνται αντιπαραγωγικά. Μέσα από την ακαδημαϊκή καθοδήγηση σε συνδυασμό με κίνητρα επιδοτήσεων επενδύσεων και την σωστή προβολή αυτό θα μπορούσε να αλλάξει τάχιστα και καθοριστικά. Το οικονομικό κόστος όλων των παραπάνω για τη χώρα είναι πενιχρό μπροστά στο όφελος δημιουργίας ενός διατηρήσιμου ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος. Επίσης οι πρωτοβουλίες επιδότησης θα μπορούσαν εύκολα να χρηματοδοτηθούν μέσα από το ΕΣΠΑ αλλά και να χρησιμοποιηθούν παράλληλα δράσεις και εργαλεία του 7ου Πλαισίου για την Έρευνα και την Τεχνολογία της Ευρωπαϊκής Ένωσης ώστε να μη δεσμεύονται καν Εθνικοί πόροι. Τα οικονομικά οφέλη για το κράτος μεταξύ άλλων θα περιλάμβαναν την άμεση αύξηση του ΦΠΑ, την αύξηση του ΑΕΠ και των εξαγωγών, την μείωση της ανεργίας, την μείωση των επιδομάτων ανεργίας, την αύξηση των φορολογικών εσόδων μακροπρόθεσμα αλλά και την επίτευξη τεχνολογικού και συνεδριακού τουρισμού.

 

ΑΛΛΑ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΙΝΤΕΡΝΕΤ ΣΗΜΕΡΑ

-Ένα εκατομμύριο υπολογίζονται ότι είναι οι e-shoppers στη χώρα, ενώ οι συναλλαγες μέσω e-shop ανήλθαν στην χώρα το 2010 σε 1,5 δις ευρώ.

-Σύμφωνα με το Πανεπιστήμιο Αθηνών το 12% των Ελλήνων χρηστών που δεν είναι έως τώρα e-shoppers (περί τους 480.000 δηλαδή) θα αγοράσει για πρώτη φορά το 2011 κάτι από το διαδίκτυο.

-Οι συναλλαγές των e-shop το 2011 αναμένεται να προσεγγίσουν τα 3 δις ευρώ.

-Η Αττική εμφανίζει τα μεγαλύτερα ποσοστά διείσδυσης των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) ενώ η Κεντρική Ελλάδα τους υψηλότερους δείκτες ανάπτυξης ΤΠΕ (Πηγή ΚΤΠ).

-Το 2010, ένας στους δύο Έλληνες δήλωσε ότι χρησιμοποίησε ηλεκτρονικό υπολογιστή (Η/Υ) και το 44% ότι έκανε χρήση του διαδικτύου (Πηγή ΚΤΠ).

-Τέσσερις στους δέκα Έλληνες συνδέονται σε τουλάχιστον εβδομαδιαία βάση στο διαδίκτυο, σημειώνοντας αύξηση 7,9% σε σχέση με το 2009 και 24% σε σχέση με το 2008. Ωστόσο, η απόσταση από τον αντίστοιχο ευρωπαϊκό μέσο όρο παραμένει σταθερή και είναι της τάξης των 20-25 ποσοστιαίων μονάδων (Πηγή ΚΤΠ).

-Από τα ελληνικά νοικοκυριά που δεν έχουν σύνδεση στο Ίντερνετ, η πλειονότητα προβάλλει ως κυριότερο λόγο την έλλειψη ενδιαφέροντος για τις πληροφορίες του διαδικτύου (34%) και την έλλειψη δεξιοτήτων χρήσης (33%). Ως προς τον τόπο πρόσβασης στο διαδίκτυο, η πλειοψηφία προτιμά το σπίτι (86,2%) και ακολουθεί ο χώρος εργασίας (36,9%) (Πηγή ΚΤΠ).

-Στην Ελλάδα υπάρχουν περί τα 3,26 εκ. χρήστες του facebook με ένα ποσοστό διείσδυσης επί του συνόλου του πληθυσμού 30,3% ενώ σε όλο τον κόσμο υπάρχουν περί τους 664 εκ. χρήστες του facebook με ποσοστό διείσδυσης 9,6%.

 

ΣημείωσηΗ έννοια και η θεωρία απόκτησης και κατοχής ενός διατηρήσιμου Ανταγωνιστικού Πλεονεκτήματος είναι δημιούργημα της σκέψης του Βρετανού συγγραφέα στρατηγικής Michael E. Porter.

 

Γ. Πρωτονοτάριος

 

Investment & Technology Solutions

18/6/2011

Share:

Πλήρης οδηγός στα Ελληνικά για την επένδυση σε Μετοχές, Συνάλλαγμα και Κρυπτονομίσματα

Συνδέσεις:

το FxStreet.gr αναλύει αποκλειστικά την Αγορά Συναλλάγματος (Forex)..

το TradingCenter.org περιέχει πληροφορίες για το πως θα κάνετε σωστό Trading...

Go to Top