Νόμος Περί Αυθαιρέτων 2013
Ενόψει του νέου Νόμου περί αυθαιρέτων γεννιέται ένα ερώτημα που θα πρέπει να απασχολήσει σχεδόν όλους τους ιδιοκτήτες ακινήτων, ακόμα και αυτούς που νομίζουν ότι οι ιδιοκτησίες τους είναι νόμιμες. Να το δηλώσουν ή να το γκρεμίσουν; Σύμφωνα με το Σύλλογο Πολιτικών Μηχανικών Ελλάδος (Σ.Π.Μ.Ε.) το ποσοστό αυθαίρετων οικοδομών στην Ελλάδα σήμερα ξεπερνάει το 36%, ιδιαίτερα υψηλό ποσοστό ειδικά εάν σε αυτό προστεθούν οι υπερβάσεις δόμησης που παρατηρούνται σε χώρους άλλων χρήσεων όπως βιομηχανίες, βιοτεχνίες, επαγγελματικούς χώρους κτλ. Το μείζον ζήτημα όμως είναι ότι για το μεγαλύτερο μέρος των ιδιοκτησιών, παρατηρούνται αυξομειώσεις όσο αφορά την επιφάνεια από υπηρεσία σε υπηρεσία, και από τη ΔΕΗ έως το Κτηματολόγιο. Ο οποιοσδήποτε μπορεί να φανταστεί τι θα συμβεί στη διασταύρωση των στοιχείων αυτών από το Ελληνικό Κράτος.
ΑΥΘΑΙΡΕΤΗ ΔΟΜΗΣΗ ΚΑΙ ΝΕΟΣ ΝΟΜΟΣ ΤΑΚΤΟΠΟΙΗΣΗΣ –«ΤΟ ΔΗΛΩΝΩ Ή ΤΟ ΓΚΡΕΜΙΖΩ»
Ενόψει του νέου Νόμου περί αυθαιρέτων γεννιέται ένα ερώτημα που θα πρέπει να απασχολήσει σχεδόν όλους τους ιδιοκτήτες ακινήτων, ακόμα και αυτούς που νομίζουν ότι οι ιδιοκτησίες τους είναι νόμιμες. Το ερώτημα έχει ως εξής «Το Δηλώνω ή το Γκρεμίζω;»
Το Ποσοστό Αυθαιρέτων στην Ελλάδα σε Ύψη Ρεκόρ
Σύμφωνα με το Σύλλογο Πολιτικών Μηχανικών Ελλάδος (Σ.Π.Μ.Ε.) το ποσοστό αυθαίρετων οικοδομών στην Ελλάδα σήμερα ξεπερνάει το 36%. Ιδιαίτερα υψηλό ποσοστό ειδικά εάν αναλογιστούμε ότι σε αυτό προστίθενται οι υπερβάσεις δόμησης που παρατηρούνται σε χώρους άλλων χρήσεων όπως βιομηχανίες, βιοτεχνίες, επαγγελματικούς χώρους, σε εντός και εκτός σχεδίου περιοχές κτλ. Παράλληλα στον ευρύτερο κλάδο των κατασκευών, όσων δηλαδή ασχολούνται με αυτόν, κυριαρχεί η άποψη ότι ουδέποτε κατασκευάστηκε οικοδομή δίχως αυθαιρεσίες, που να ακολουθεί δηλαδή πιστά την οικοδομική άδεια. Ίσως να ακούγεται λίγο παράδοξο και υπερβολικό αλλά σίγουρα περιγράφει με τον καλύτερο τρόπο την ανέχεια που έχει επιδειχτεί κατά καιρούς από το Ελληνικό Κράτος στην αυθαίρετη δόμηση.
Πως Ορίζεται η Αυθαίρετη Δόμηση
Με τον όρο αυθαίρετη δόμηση χαρακτηρίζουμε κάθε κατασκευή, εγκατάσταση ή χρήση που εκτελείται
(1) Χωρίς την απαιτούμενη οικοδομική άδεια, έγκριση ή την απόφαση των αρμόδιων οργάνων όπως του Δήμου, της Περιφέρειας, της Επιτροπής κτλ.
(2) Καθ’ υπέρβαση της απαιτούμενης αδείας
(3) Με άδεια που ανακλήθηκε
(4) Κατά παράβαση όλων των σχετικών διατάξεων.
(5) Αυθαίρετη θεωρείται επιπλέον, κάθε κατασκευή της οποίας έχουν χαθεί τα στοιχεία που αποδεικνύουν την νομιμότητά της, δηλαδή όταν ο ιδιοκτήτης καθώς και το αρμόδιο πολεοδομικό γραφείο δεν διαθέτουν αντίγραφα της οικοδομικής αδείας.
Η Καταγραφή της Ιδιωτικής Ακίνητης Περιουσίας
Τα τελευταία χρόνια γίνεται μια συστηματική προσπάθεια από το Ελληνικό Κράτος ώστε να δημιουργηθούν βάσεις δεδομένων των ακινήτων, με την συνδρομή των αρμόδιων υπουργείων, των δήμων καθώς και ανωνύμων εταιριών όπως τη Δ.Ε.Η. και το ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε.
Το κράτος με διακριτικότητα ως ο τέλειος θηρευτής, καμουφλαρισμένος πίσω από τις ευρωπαϊκές οδηγίες, αναγκάζει όλους τους ιδιοκτήτες να δηλώσουν τα στοιχεία των ακινήτων τους και κυρίως των τετραγωνικών μέτρων, αρχικά
(1) στη Δ.Ε.Η. για τον υπολογισμό των δημοτικών τελών, του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας και τα τελευταία χρόνια του Έκτακτου Ειδικού Τέλους Ηλεκτροδοτούμενων Δομημένων Επιφανειών (ΕΕΤΗΔΕ), μέσω των δήμων καθώς και την επιβάρυνση της διαφοράς που προκύπτει από αυτά για τα τελευταία 5 χρόνια,
(2) στο υπουργείο οικονομικών για το περιουσιολόγιο μέσω του Ε9 και Ε1,
(3) στο κτηματολόγιο – υποθηκοφυλακείο,
(4) στο Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και κλιματικής αλλαγής κατά την έκδοση των ενεργειακών πιστοποιητικών και φυσικά
(5) στις πολεοδομικές υπηρεσίες των δήμων αρμόδιες για την καταγραφή των αυθαιρεσιών και την επιβολή των προστίμων.
Το Μείζον Πρόβλημα μετά τη Διασταύρωση Στοιχείων
Για το μεγαλύτερο μέρος των ιδιοκτησιών, παρατηρείται αυξομείωση σε επιφάνεια από υπηρεσία σε υπηρεσία και από τη ΔΕΗ έως το Κτηματολόγιο. Ο οποιοσδήποτε μπορεί να φανταστεί τι θα συμβεί όταν θα πραγματοποιηθεί η διασταύρωση των στοιχείων αυτών, κάτι που αναμένεται σύντομα, όταν και θα έχει ολοκληρωθεί η Ταυτότητα των Κτιρίων, σύμφωνα με το άρθρο 4 του Ν.3843/2010 και την πρόσφατη δήλωση του υπουργού αναπληρωτή ΠΕΚΑ Σταύρου Καλαφάτη σχετικά με τη δημόσια διαβούλευση του ΠΔ για την Ταυτότητα Κτιρίου.
Διανύοντας ίσως μια από τις δυσκολότερες στιγμές της ιστορίας μας καλούμαστε να αποφασίσουμε στο βασικό ερώτημα: «Το δηλώνω ή το γκρεμίζω;»
Ο νέος νόμος των αυθαιρέτων έρχεται να αντικαταστήσει τους πιο πρόσφατους όπως τον 3843/10 (Νόμος Μπιρμπίλη) η τον 4014/11 (νόμος Παπακωνσταντίνου), για να προσφέρει μια πιο οικονομική αλλά και χρηστική λύση για κάθε κτιριοδομική αυθαιρεσία. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι το πρόστιμο για την ανέγερση και τη διατήρηση μιας αυθαίρετης κατασκευής για 14 χρόνια φτάνει στο 100% της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου. Μια λύση που μπορεί μέσα στα τόσα οικονομικά προβλήματα να μοιάζει ακριβή, αλλά σίγουρα αναγκαία. Μια λύση που λαμβάνει υπ’ όψιν της όλες τις οικονομικά ασθενείς ομάδες.
Πολλοί από εμάς ισχυρίζονται ότι έχουν τον τρόπο να αποφύγουν το «δόλωμα», άλλοι σκέπτονται ότι και αυτός ο νόμος θα κριθεί αντισυνταγματικός η περιμένουν για τον επόμενο που θα είναι πιο «οικονομικός».
Η ταυτότητα των κτιρίων έρχεται και μαζί της οι εφιάλτες των περισσοτέρων Ελλήνων. Δεν απομένει τίποτα άλλο από το να αναρωτηθούμε:
«Το δηλώνω ή το γκρεμίζω;»
■ Νικόλαος Γ. Σπύρης
Πολιτικός Μηχανικός - Ενεργειακός Επιθεωρητής
Τηλ.: 2130090520 | κιν.: 6976577919
Συνδέσεις: » Εθνικό Κτηματολόγιο | » Χαρτογράφηση